Sunday 7 February 2016

Anak Asset ke Syurga

Assalamualaikum & selamat Sejahtera

8 haribulan

Antara tarikh yang akan ku ingat sampai bila-bila

Tarikh di mana segalanya berubah dalam hidup aku dan keluarga

Pada 8 haribulan jenazah ayah dikuburkan di kampung asal ibu aku setelah beliau dipanggil pergi oleh Allah pada hari sebelumnya 7 July 2015

Pada 8 haribulan ini di mana kami berpisah mata dan badan dari menatap wajah serta jasad beliau buat selama-lamanya

Namun apapun aku bersyukur dikurniakan seorang ibu yang sangat tenang dan sabar. Hanya air mata mengalir deras tanpa sebarang rungutan atau ratapan atas pemergian ayah.

Atok yang juga seorang imam kampung mengetuai proses memandikan jenazah dibantu oleh kami bertiga beradik dan sebahagian adik beradik ayah yang lelaki.

Seterusnya aku mengimamkan solat jenazah dan air mata deras mengalir serta suara tersekat-sekat melafazkan doa buat beliau.  Sedih yang teramat sangat. Allahu

Seterusnya dibawa ke tanah perkuburan diiringi ramai orang.

Kami beradik yang memegang jenazah ayah hingga ke liang lahad nya. Adik ku seorang mengazankan sebelum ditutup liang lahad dengan tanah dan seorang lagi adik ku membacakan talqin.

Tidak tertahan hati ini sebak dan sedih tambahan lagi melihat adik2 ku yang perempuan serta ibu ku.

Namun tetap ku bersyukur, ayah dan ibu ku telah mentarbiah (mendidik) kami dengan baik sehingga mampu membantu mereka hingga ke akhirnya.

Harapan ku juga agar mereka yang bernama anak dan masih mempunyai orang tua, sayangi mereka, hormati mereka. Jaga mereka dan jangan putus doakan mereka.

Sedikit peringatan, sebenarnya mereka orang tua kita mengharapkan agar anak-anaknya yang menguruskan mereka setelah mereka pergi menghadap Ilahi dan terus mendoakan mereka hingga akhir hayat kita pulak.

Sedikit perkongsian dari ceramah Ustaz Don Daniyal; video di bawah


Wassalam 

No comments:

Post a Comment